Dlaczego zdecydowałeś się na pracę w Consilo Nieruchomości?
Consilo to firma moich przyjaciół, dla których tworzyłem materiały reklamowe w ramach prowadzonej przeze mnie działalności - Grava Studio. Dzięki wcześniejszej współpracy wiedziałem, że profesjonalnie podchodzą do pracy, ponieważ tego ode mnie oczekiwali przy tworzeniu materiałów marketingowych. Wiedziałem, że jest to miejsce, w którym będę mógł rozwijać wiedzę na temat rynku i pogłębiać doświadczenie w pracy przy nieruchomościach.
Co jest dla Ciebie najtrudniejsze w pracy jako Ekspert ds. nieruchomości, a co daje Ci najwięcej satysfakcji?
Myślę, że najtrudniejsze jest zagospodarowanie czasu dla wszystkich klientów, którzy nierzadko dzielą się ze mną sprawami życia codziennego. Przyznam, że bardzo lubię rozmawiać i poznawać ludzi, dlatego ciężko mi odmówić następnej kawy i chwili rozmowy. Z drugiej strony, to jest właśnie to, co cenię sobie najbardziej w swoim życiu zawodowym – nawiązywanie różnego rodzaju kontaktów i dążenie do wspólnych celów. Dzięki dobrym relacjom z ludźmi i poznawaniu ich, moi klienci są zaopiekowani pod każdym względem.
Jak w takim razie wygląda pierwsze spotkanie z Ekspertem ds. nieruchomości? Czego może oczekiwać klient?
Konkretów. Stawiam na duży profesjonalizm w kontakcie z klientami, szanując ich czas i potrzeby. Zauważyłem, że klienci szukają Eksperta, któremu mogą zaufać, dlatego nasze spotkania zawsze poprzedzane są konkretną rozmową telefoniczną z wysłuchaniem potrzeb, a spotkanie stanowi potwierdzenie profesjonalnego podejścia do klienta.
W jakim zakresie możesz wesprzeć klientów Consilo?
Moja praca z klientem zaczyna się od przygotowania mieszkania pod sprzedaż lub wynajem i trwa do samego końca transakcji. Moje relacje z klientami są dla mnie najważniejsze, dlatego wspieram ich na każdym etapie procesu, dzieląc się radami, danymi z rynku, nierzadko wspierając także zrozumieniem i rozmową w trudnych decyzjach życiowych.
Oprócz doradztwa w zakresie nieruchomości zajmujesz się również ih fotografowaniem. Fotografia to dla Ciebie praca czy pasja?
Fotografia i filmowanie to moja druga pasja. Wieloletnie doświadczenie pozwala mi na ocenę nieruchomości, tak aby wyeksponować jej atuty, przedstawiając na zdjęciach to co najważniejsze i najpiękniejsze, wpływając tym samym na zwiększone zainteresowanie klientów. Odpowiadając bezpośrednio na pytanie, fotografia to dla mnie pasja, którą wykorzystuję na co dzień w pracy.
W jaki sposób Twoje oferty trafiają do potencjalnych klientów? Jakimi meodami - oprócz przyciągajacych uwagę zdjęć - je promujesz?
Mój sposób promocji nawiązuje do reklamowania ofert na czołowych portalach z ogłoszeniami nieruchomości, takimi jak: Otodom, Adresowo, Gratka, Morizon, Nieruchomości.pl i inne. Równolegle wykorzystuję swoje wieloletnie doświadczenie pracy w marketingu, pozycjonując oferty na Facebooku i Instagramie. Dzięki budowaniu siatki kontaktów i słuchaniu potrzeb, często prezentuję oferty, wykorzystując własną bazę klientów, która ma pierwszeństwo w nabywaniu ich.
Jakie nieruchomości masz w swojej ofercie? W czym się specjalizujesz
Choć najlepiej odnajduje się w rynku wtórnym, to nie ograniczam się do jednego rodzaju nieruchomości. Proces sprzedaży nieruchomości „z drugiej ręki” sprawia mi mnóstwo satysfakcji, umożliwiając wykazanie pełnego zaangażowania. Za zgodą klienta, wraz z moją partnerką wykonujemy drobne odświeżenie nieruchomości, home-staging oraz profesjonalną sesję zdjęciową. Metamorfoza lokalu oraz dalsze kroki promocyjne, umożliwiają znalezienie nabywcy i sprawne zamknięcie transakcji
Jakie są najczęstsze błędy, których należy unikać podczas zakupu nieruchomości? Przed czym przestrzegasz swoich klientów?
Doradzając klientom zakup mieszkania zwracam uwagę na kwestie takie jak: dobre sprawdzenie stanu technicznego budynku, jego termoizolacyjność i problemy z ociepleniem czy duże skosy, które zmniejszają powierzchnię użytkową nieruchomości. Sprawdzam także czy nieruchomość nie znajduje się na terenach podmokłych, które potrafią stwarzać wiele problemów mieszkańcom, tak jak i zbyt ciasne umiejscowienie budynków obok siebie, wpływając na ogólne niezadowolenie z mieszkania na „ciasnym” osiedlu.
Dodatkowo podkreślam klientom niekorzystne dopasowanie lokalizacji do codziennych potrzeb, które czasami jest przykrywane niższą ceną lub innego rodzaju atutami. Oczywiście pomagam także negocjować niższe ceny zakupu, szczególnie gdy klienci nie podejmują takich rozmów.
W dzisijeszych czasach na pewno warto negocjować. Jakie są najważniejsze czynniki, które obecnie wpływają na ceny nieruchomości na rynku?
Z moich obserwacji i doświadczenia wynika, że znaczącymi czynnikami, które wpływają na ceny nieruchomości są lokalizacja nieruchomości, w tym zmiany demograficzne na danym terenie, bliskość do komunikacji miejskiej i infrastruktura osiedla. Na cenę nieruchomości wpływa także rok powstania budynku, piętro, na którym znajduje się lokal, układ oraz standard wykończenia. Modyfikatorem ceny są także ceny eksploatacji nieruchomości, w tym czynsz i koszty ogrzewania.
Zakup nieruchomości to dla klientów wymagający proces również od strony prawnej. Jakie są najważniejsze kwestie, o które należy zadbać?
Pierwsza rzeczą jest sprawdzenie księgi wieczystej i zweryfikowanie informacji dostarczonych przez klientów. Należy zweryfikować tytuł własności, sprawdzić czy nie ma obciążeń ani roszczeń osób trzecich. Jeśli nieruchomość jest współwłasnością, konieczne jest uzyskanie zgody wszystkich współwłaścicieli na dokonanie transakcji. Klient, który zdecydował się kupić nieruchomość powinien jasno określić sposób finansowania. Jeśli potrzebne będzie wspomożenie się kredytem, należy zweryfikować zdolność kredytową klienta, zanim dojdzie do umowy przedwstępnej.Kolejnym ważnym punktem prawnym jest ustalenie między klientami warunków umowy, wysokości zadatku, terminów finalizacji i ewentualnych kar za niewywiązanie się z umowy. Finalizacja zakupu nieruchomości odbywa się poprzez podpisanie aktu notarialnego w obecności notariusza. Wymagane są także opłaty notarialne, podatki i opłaty rejestracyjne związane z zakupem nieruchomości, których musi być świadoma strona kupująca.
Pomagasz nie tylko kupić, ale również sprzedać nieruchomości. Jakie kroki zalecałbyś osobom planującym sprzedaż nieruchomości, aby osiągnąć jak najwyższą korzyść?
Jako fotograf nieruchomości kładę duży nacisk na estetykę i dobre przygotowanie ogłoszenia. W pierwszej kolejności zalecam przygotowanie mieszkania do sesji zdjęciowej, eliminując wszelkie przedmioty osobiste domowników i elementy, które zagracają przestrzeń. Pomagam w tym klientom, często zachęcając także do drobnego odświeżenia nieruchomości, czy wykonania home-stagingu. Dobrze przygotowane mieszkania doskonale wyglądają na zdjęciach i zwracają uwagę osób poszukujących na portalach. Atrakcyjne ogłoszenie to także dobrze przygotowany opis ze słowami kluczowymi, jak i estetyka opisu, dzielona nagłówkami. W kolejnych krokach bardzo ważny jest sposób rozmowy z klientami i gotowość do częstego prezentowania nieruchomości, która powinna być zawsze uprzątnięta.
Zakończył się program rządowy “Bezpieczny kredyt 2%”. Czas trwania programu był okresem wzmożonej pracy również dla ekspertów ds. nieruchomości. Jak go oceniasz?
To był pracowity czas nie tylko dla pośredników nieruchomości, ale także dla ekspertów finansowych, pracowników banków, notariuszy czy rzeczoznawców. Jako Ekspert ds. nieruchomości pracowałem nawet 7 dni w tygodniu, dostosowując swoje terminy z dostępnością klientów. Na rynku pojawiło się wiele nowych nieruchomości, które pozyskiwałem do ofert, a których wartość w sierpniu 2023 wzrosła o ponad 15% w stosunku do grudnia 2022. Klienci chcieli kupić nieruchomość na korzystnych warunkach kredytowania, wiedząc, że program jest ograniczony w budżecie i czasie, co motywowało ich do wzmożonego zainteresowania nieruchomościami. Prognozy dalszych wzrostów cen mieszkań również motywowały klientów do zakupienia nieruchomości, właśnie w tym momencie i na tych warunkach.
Jak postrzegasz obecny rynek najmu? Czy rynek wynajmu nieruchomości rośnie, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności wynajmu krótkoterminowego?
Rynek najmu w dużych miastach ma się dobrze, szczególnie w Krakowie – mieście z dużą liczbą studentów oraz turystów. Renomowane uczelnie sprawiają, że popyt na najem jest stabilny i bardzo wysoki, zwłaszcza w lokalizacjach w pobliżu uczelni. Jest to forma najmu okresowego, długoterminowego, która umożliwia bezpieczny i stały dochód, bez nieustannego zaangażowania w obsługę lokalu. Wynajem krótkoterminowy w Krakowie ma się równie dobrze przez cały rok, szczególnie w przypadku nieruchomości zlokalizowanych w samym centrum miasta. W tym przypadku trzeba jednak liczyć się z koniecznością stałej obsługi lokalu, nieustannym kontaktem z turystami i koniecznością dobrego reklamowania swojego lokalu. Dochód przy najmie krótkoterminowym nie jest stały, umożliwiając duże zarobki, jak i ryzyko mniejszego zysku. Każdą nieruchomość warto dobrze przemyśleć, przeanalizować i wykalkulować, opłacalność formy najmu.
Czym zajmujesz się w czasie wolnym od pracy?
Mój wolny czas przeznaczam na regenerację i odpoczynek mentalny, aby wracać do pracy ze świeżym spojrzeniem. W tym celu chętnie podejmuję czynności relaksacyjne związane z medytacją i świadomym oddechem, choć z drugiej strony doskonale odprężają mnie także strategiczne gry komputerowe. Jestem również pasjonatem włoskiej pizzy, zarówno jako konsument, jak i kucharz, dbający o jakość włoskich składników, jak i sposób wypiekania ciasta. Wśród znajomych jestem znany również jako pasjonata motoryzacji i uniwersum subaru, dlatego chętnie jeżdżę na spotkania sympatyków subaru oraz rajdy.